Изх. №1 от 17.09.2024 г.
ДО:
КОМИСИЯ ПО ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА, ДЕЦАТА И СЕМЕЙСТВОТО
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА РАЯ НАЗАР НАЗАРЯН
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ГРУПИ
В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
СТАНОВИЩЕ
на Национална асоциация „Поход за семейството“ относно внесен законопроект със сигнатура 50-454-01-88 от 11.09.2024 г. за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето
Уважаеми дами и господа,
Сдружение Национална асоциация „Поход за Семейството“ (НАПС) утвърждава брака само от мъж и жена, подкрепя традиционните християнски и общочовешки консервативни семейни ценности, и защитава правата на родителите и децата в тяхна взаимна полза, без да ги противопоставя. По тази причина предложеният от народни представители законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 50-454-01-88 от 11.09.2024 г.[1] привлече нашето внимание и бихме искали да представим нашата позиция по него.
Предложеният законопроект изтъква мотиви, които не са достатъчна причина за исканите законодателни промени и приемането им. От мотивите на вносителите става ясно, че техния законопроект е внесен, за да се противопостави на друг законопроект на други народни представители в същия смисъл, който обаче не предвижда допускане на изключения за извършване на медицински интервенции за „смяна на пола“ при непълнолетни лица по тяхно желание. Също в мотивите на вносителите се твърди, че до момента интервенцията за „смяна на пола“ е практически забранена в България (тъй като не е изрично разрешена) и няма нито един случай на хормонална терапия или хирургическа операция на деца с такава цел. В този смисъл, причината на законопроекта може да бъде само една, а именно – разрешаване на медицински процедури за „смяна на пола“ при „необходимост“ и при „сериозна заплаха за живота и здравето им“. До настоящия момент такава „необходимост“ не се вижда да е възникнала, а и дори да се появи, не може се очаква от лица, които са непълнолетни, да осъзнават изцяло последствията от едно толкова важно решение за промяна на първичните и вторичните полови белези на тялото си. Освен ако не е предвидено друго, в случаи на заплаха за живота и здравето на децата, право за вземане на решение за манипулация на половите белези при интерсекс деца могат да вземат родителите, както е предвидено в настоящата нормативна рамка.
Предложените нови алинеи 5 и 6 в чл. 5б дублира смисъла на текстове от Наказателния кодекс чл. 159, ал. 3 и Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите чл. 30. И двата предложени нови члена са смислово и граматически неправилно оформени и не се разбира какво са искали да кажат авторите, защото „предлагането“ и „излагането“ на „носители на информация“ „на деца“ е неясна комбинация от думи, след като текстът след „които“ не се отнася до децата, а до другите съществителните в изречението. Използването на изразите „опасни за индивидуалното развитие на детето“ и „съдържание, опасно за физическото или психичното здраве“ в чл. 6 са твърде широки и неподходящи. Подобен текст води до въпроси като: Забраняват ли се носители на някаква информация за децата? Четенето на текст върху кутия цигари или алкохолна напитка опасно ли е за здравето на децата? Гледането на екшън или трилър филм влияе ли на здравето на децата и родителите подлежат ли на санкциите на закона. Ако дете види предлагане на алкохол, цигари, кафе, енергийни напитки, захарни изделия, чипс и т.н., които при прекомерна употреба са несъмнено опасни и потенциално могат да застрашат здравето, това също ли е предлагане на такава неподходяща информация? Новите членове 5 и 6 са абсолютно ненужни в Закона за закрила на детето.
Създаването на чл. 10, ал. 5 видимо има само една цел – да отвори възможност деца да започнат сами да вземат решения за „смяна на пола“ си. Защото „необходимостта“, за която става дума, по никакъв начин не е определена в някакви рамки, а и както казват авторите на законопроекта, до момента такава необходимост не е била налице.
По същия начин създаването на чл. 125б не прави нищо полезно в полза на децата, но отваря възможност, когато едно дете бъде манипулирано от ЛГБТК+ идеолози и пропаганда да заявява, че ще се самоубие, ако не си „смени пола“, родителите и лекарите да нямат възможност да възразят срещу изразеното мнение и да направят каквото и да било за защита на здравето и бъдещето на детето. Предвидените наказания пък в чл. 221б срещу медицински специалисти, ако откажат медицинска манипулация за лишаване от полови органи и осакатяване на напълно здраво дете поради свои морални и етични съображения, са абсурдни и недопустими.
Изказваме абсолютно неодобрение на законопроект 50-454-01-88 от 11.09.2024 г. и смятаме, че приемането му като част от Закона за закрила на детето дългосрочно ще застраши живота и здравето на огромен брой български деца, което не би се случило, ако се отхвърлят тези разрушителни текстове.
С уважение,
Ивайло Тинчев
Председател на УС на
Национална асоциация „Поход за семейството“
[1] Законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 50-454-01-88 от 11.09.2024 г., https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/165776