Становище на НАПС относно законопроект срещу “политическа пропаганда” предизвикваща “смут” и “страх”

Изх. №3 от 17.09.2024 г.

ДО:

КОМИСИЯ ПО ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА, ДЕЦАТА И СЕМЕЙСТВОТО
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

КОПИЕ ДО:

Г-ЖА РАЯ НАЗАР НАЗАРЯН
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ГРУПИ
В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

 

СТАНОВИЩЕ

на Национална асоциация „Поход за семейството“ относно внесен законопроект със сигнатура 50-454-01-86 от 11.09.2024 г. за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето

 

Уважаеми дами и господа,

Сдружение Национална асоциация „Поход за Семейството“ (НАПС) утвърждава брака само от мъж и жена, подкрепя традиционните християнски и общочовешки консервативни семейни ценности и добродетели, и защитава правата на родителите и децата в тяхна взаимна полза, без да ги противопоставя. По тази причина предложеният от народни представители законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 50-454-01-86 от 11.09.2024 г.[1] привлече нашето внимание и бихме искали да представим нашата позиция по него.

В мотивите на авторите на законопроекта виждаме няколко факта:

  1. В противоречие на Закона за нормативните актове (Чл. 1а и чл. 3), се цели създаване на законодателство в отговор на конкретна политическа ситуация и срещу определени политически субекти, за които се твърди, че тяхното различно мнение и законодателна инициатива е „дезинформация“ и налагане на „смут и страх“.
  2. Атакува се конституционно установеното право на народните представители да изказват, да обсъждат, да тълкуват и да приемат законодателни текстове, които противоречат на разбиранията на друга част от народните представители, които не са съгласни. Това е опит за разрушаване на основите на демокрацията.
  3. Невярно се твърди, че няма хомосексуална пропаганда в училищата, заради която бяха приети скорошните промени в чл. 11, ал. 2, т. 3 в Закона за предучилищното и училищното образование, след като в общественото пространство бяха показани достатъчно примери за такива случаи, включително от нашата организация:
  4. Невярно се твърди, че децата са въвличани в политическия дневен ред от политиците, защото такива случаи няма, но дори да се появят, вече има създадени законодателни текстове за целта, които този законопроект целѝ да дублира с акцент върху политически противници и противопоставяне с тях. Такива са текстовете на чл. 11, ал. 4 от Закона за закрила на детето и чл. 11, ал. 2, т. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование.
  5. Твърди се, че дори семействата т.е. родителите и възпитаваните от тях деца също не трябва да бъдат въвличани в политическия дневен ред на страната, което е недопустима намеса в семейните отношения и правата на родителите и децата, защото те така формират своето мнение по обществени и политически въпроси, и впоследствие участват в изборния процес, подкрепяйки тези политически субекти, които са най-близо до политическите им разбирания. Ограничаването на родителите от политическия процес под каквато и да било форма и от възможността да възпитават децата си съгласно своите разбирания е нарушаване на основни човешки права.

Предложеният законопроект е гротеска на законодателна инициатива и абсолютно ненужен, защото дублира други еднозначни текстове от същия и други закони, без в тях да е привнесена нотата на ненавист срещу политически противници и без намеса в семейните взаимоотношения за ограничаване на правата на родителите и децата да разговарят и разменят мисли и идеи.

 

С уважение,
Ивайло Тинчев
Председател на УС на
Национална асоциация „Поход за семейството“

 


[1] Законопроект за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето със сигнатура 50-454-01-86 от 11.09.2024 г., https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/165774

Споделете тази страница с приятели!